Varză murată călită cu cârnați și creste de slănină

100Unul dintre cele 11 mari “adevăruri false” ale nutriției spune că grăsimile saturate sunt nesănătoase. Ideea că aceste grăsimi duc la creșterea incidenței bolilor cardiovasculare a fost demontată de un amplu studiu care include aproape 350 000 de subiecți, studiu din care a rezultat că dietele care includ grăsimi saturate nu influențează semnificativ riscul apariției bolilor cardiovasculare sau coronariene. Mai multe despre alte neadevăruri privind nutriția, aici. Am început cu această informare și trimitere la bibliografie special pentru cei care sar în sus când aud vorbindu-se despre mâncăruri preparate cu unt, slănină, ulei de palmier ș.a.m.d. Francezii, a căror bucătărie se bazează pe trei ingrediente esențiale (1 – unt; 2 – unt; 3 – unt) sunt printre popoarele cu cel mai mic procent de suferinzi de boli cardiovasculare. Astea fiind zise, să vedem cum ne delectăm cu niște grăsimi saturate combinate cu resveratroli, agenți antioxidanți și alte bunătăți cu nume aproape imposibil de pronunțat.

Ce vă trebuie?

  • 1 căpățână de varză murată (cam ½ kg);
  • 100 – 150 g “slană” sau clisă – acea slănină fără carne, groasă măcar de 4 – 5 cm, cum se face, gospodărește, în Ardeal;
  • 100 – 150 g cârnați bucovineni afumați (cu bucăți mari de carne în interior, condimentați din belșug cu busuioc);
  • 50 – 100 g brânză tare (cașcaval sau Emmentaler);
  • Mălai, sare și apă cât pentru o mămăligă mică;
  • 1 lingură de ulei de floarea soarelui;
  • Piper – proaspăt râșnit – după gust.

Cum procedați?

  • Puneți varza de cu seară la desărat în apă, iar a doua zi o scurgeți, o mai spălați puțin, o scurgeți din nou și o tocați ceva mai mărișor;
  • Într-un ceaun încăpător din fontă (tuci) puneți varza la călit în ulei, la foc potrivit;
  • Amestecați din când în când și lăsați-o pe foc până când se înmoaie bine – dacă rămâne fără apă, nu vă sfiiți să-i mai puneți din când în când câte o jumătate de cană;
  • Cam pe când varza e aproape învinsă potriviți gustul de sare (nu cred că va mai fi cazul) și piper, apoi puneți de mămăligă, pe care o faceți cum vă pricepeți mai bine (eu nu mă pricep de loc);
  • Înainte de a o răsturna, încorporați în mămăligă brânza tăiată în cuburi – amestecați până când aceasta din urmă se topește și dispare;
  • Tăiați slănina în felii groase cam de 5 mm, pe care le crestați până aproape de șoric;
  • Tăiați cârnații în bucăți de 5 – 7 cm lungime și crestați-i cam din 5 în 5 mm;
  • Între timp încingeți o tigaie antiaderentă în care aruncați feliile de slănină și bucățile de cârnat;
  • Rumeniți frumos slănina și cârnații, întorcând bucățile pe toate părțile (dacă doriți, în grăsimea rămasă în tigaie puteți prăji câteva felii de mămăligă, ori puteți “întinge” cu mămăliga).

N-a mai rămas de făcut decât “platingul”. Pentru asta vă puteți inspira consultând paginile chef-ilor avangardiști care “reinventează” preparate tradiționale autohtone. Sau puteți să așezați bucatele normal în farfurie. Nu uitați că resveratrolul dintr-un pahar de vin roșu nu trebuie să lipsească.
S-aveți poftă și să ne revedem sănătoși!

One thought on “Varză murată călită cu cârnați și creste de slănină

  1. Pingback: Varză murată călită în bere neagră | Food and beyond…

Leave a Reply

Your email address will not be published.