Despre SEO și efectele perverse ale acestuia

(Sursa foto)

Zilnic, pe blog, îmi apar comentarii pe care nu și le-ar dori nimeni, mă refer la acele comentarii din categoria SPAM (LE: nici n-am publicat bine articolul și au apărut binevoitorii. A se vedea primul comentariu la articol). Printre altele, mulți dintre “comentatori” se oferă să-mi îmbunătățească (contra unei sume modice, evident) poziția în căutările de pe Google, prin așa numita/numitul SEO (Search Engine Optimization). Insistența cu care mulți scriitori de internet (se mai numesc și bloggeri) se chinuie să utilizeze câteva “reguli de aur” ale SEO (și, de cele mai multe ori reușesc prin asta să iasă în față, ca păduchele-n frunte), m-a făcut să mă aplec ceva mai atent asupra fenomenului. Acum e momentul să pun un

*** Disclaimer ***

Ca orice om dotat cu o tastatură, simt nevoia de a mă exprima. Pe subiecte pe care le cunosc – mai mult sau mai puțin (uneori chiar de loc – precum în cazul de față). Evident, îmi doresc ca opiniile mele de “părerolog de internet” să fie aduse la cunoștința cât mai multor persoane. Nu pentru avantaje materiale (ați observat că n-am reclame pe blog și nici nu scriu advertoriale), ci pentru mult mai mult: popularitate, faimă, recunoaștere publică, satisfacerea ego-ului – ziceți-i cum doriți.

* * *

Nu sunt expert în “social media”, trenul ăsta ajungând prea târziu în gara mea de om “too old for this shit”.

Nu sunt expert în comunicare – în sensul că n-am absolvit o facultate de profil, gen “Comunicare și relații publice” (n-am urmat nici măcar cursurile Departamentului de Pregătire a Personalului Didactic, un “musai have” al celor care, în ziua de azi, doresc să îmbrățișeze cariera didactică). Am mai citit câte ceva, pe ici, pe colo, despre ce este SEO și ce vrea el. Multe chestii nu le-am înțeles (și nici nu m-am obosit să le înțeleg, fiind scrise în păsărească), dar ca orice om cu acces la internet, mi-am format o părere. O să v-o expun în continuare, și – ca să înțelegeți mai bine (ori de loc) – am să vă prezint două studii de caz (pe vremea mea se numeau, mai puțin pompos, “exemple”).

Studiu de caz #1

În primul studiu de caz apelez la o anectodă, destul de populară în pleocen.

cheyenne-chief

Era toamnă. Responsabilul cu “starea vremii” al unui post de radio din statul Wyoming trebuia să facă o prognoză pentru iarna care va veni. Își ia binoclul și se uită spre Munții Stâncoși. Vede un grup de vreo zece indieni (scuzați termenul, am vrut să zic, politically correct, native americans) din tribul Cheyenne, care aduceau lemne din pădure. La buletinul meteo, anunță: “Vom avea o iarnă grea”. A doua zi, își continuă cercetarea și observă vreo 50 de Cheyenne care cărau lemne din pădure. Drept pentru care, își modifică prognoza: “Vom avea o iarnă foarte grea”. În ziua următoare, privind din nou spre Munții Stâncoși observă o sută de Cheyenne, în șir indian, care aduceau la greu lemne. Concluzionează, anunțând pe post: “Iarna care vine va fi extraordinar de grea”. Exasperat că în zilele următoare erau din ce în ce mai mulți Cheyenne care cărau lemne din pădure, ca și cum ar fi venit o nouă glaciațiune, pleacă pe teren să vorbească cu șeful tribului. Ajunge la el și, după ce fumează pipa păcii, își ia inima-n dinți și îl întreabă: “Ochi-de-Șoim, cum ai aflat că ne paște o iarnă năprasnică, de ți-ai pus oamenii să facă o asemenea rezervă de lemne?” După câteva minute bune de tăcere, vine și răspunsul: “Ochi-de-Șoim este inteligent și informat, că de aceea este șef de trib. Ochi-de-Șoim ascultă la tranzistor. Iar fețele palide care vorbesc acolo spun că va fi o iarnă extraordinar de grea. Și nu vreau să ne prindă nepregătiți.”

Studiu de caz #2

De data aceasta este vorba despre un caz real, testat pe propria-mi piele (mai degrabă pe propriul stomac). Odinioară, pe vremea în care cantina universității la care prestez nu se numea, pompos, “Restaurant Universitar”, se afla la cârma ei un administrator simpatic, acum pensionar, al cărui nume venea parcă dintr-unul din scheciurile regretatului Tomiță Caragiu.

Omul era deosebit de grijuliu (poate chiar prea grijuliu), nedorind să rămână, la sfărșitul programului, cu mâncare gătită excedentară. Drept pentru care, la un rulaj estimat de – să zicem – 200 de porții de mâncare, pregătea doar 150. Evident, acestea se epuizau cu mult înainte de închiderea cantinei. Cum nu e bine să lași studenții flămânzi, se scotea din magazie cabanos, care se prăjea rapid și, gata prânzul! A doua zi, administratorul se uita pe consumurile din ziua anterioară și constata – ce să vezi – că s-a comandat foarte mult cabanos prăjit. Drept urmare, reducea din celelalte feluri, scoțând de la magazie mai mult cabanos, că doar asta se cerea. Și tot așa, până când unicul fel de mâncare disponibil de când se deschidea și până când se închidea cantina, era cabanosul prăjit.

* * *

În ambele studii de caz avem de-a face cu ceea ce în chimie poartă denumirea de “reacții autocatalitice” (pentru detalii științifice, vedeți oxidarea catalitică a acidului oxalic cu permanganat de potasiu în mediu acid – nu știu dacă vă ajută ori mai mult vă încurcă, dar pun totuși linkul). Cam în același mod funcționează și SEO. De exemplu, cea mai accesată postare de pe blogul meu este aceasta. Nu pentru că ar fi nemaipomenită. Nu pentru că ar fi scrisă sau ilustrată precum o capodoperă. Doar pentru faptul că românul internetic își dorește cel mai mult și mai mult o ceafă de porc, care să se gătească rapid, de preferat în 10 minute sau mai puțin.

Screen Shot 2017-07-25 at 11.25.19 AM

Inspirat de o postare apărută în social media, mi-am pus următoarea întrebare: Scriem pentru oameni reali (sintagma “oameni reali” se poate înlocui cu fani, admiratori, urmăritori, followerși, ori cum vreți să le spuneți), sau pentru motoarele de căutare? Mă refer strict la partea cu bucătăreala, dar cred că se poate generaliza. Să mă explic: Pun pe blog o rețetă. Am numit-o “Lăcustă în suc propriu, cu sos de papaya și piure de papură“. Înțeleg că, conform normelor SEO pentru dummies, trebuie să repet expresia “Lăcustă în suc propriu, cu sos de papaya și piure de papură” de minimum trei ori în introducerea la postare (primele 500 de cuvinte, ca să fiu mai explicit). Dar se pare că nu-i suficient. Pentru că colegii (cacofonie intenționată) din branșă insistă cu: – ingrediente necesare pentru “Lăcustă în suc propriu, cu sos de papaya și piure de papură“; – mod de preparare “Lăcustă în suc propriu, cu sos de papaya și piure de papură“; – cele mai bune rezultate obținute cu “Lăcustă în suc propriu, cu sos de papaya și piure de papură“; – cititorii fideli au postat și ei rețete cu “Lăcustă în suc propriu, cu sos de papaya și piure de papură“. Bun, poate că au luat / li s-a recomandat un șablon (template, pentru cei născuți mai târziu) care garantează plasarea, cât mai sus, în clasificarea (din nou, pentru cei născuți mai târziu, rankingul motoarelor de căutare, Google – în special). Bravo lor! Și-au însușit una din metodele de “marketing persuasiv”. Dar acest marketing persuasiv, insistent (puneți voi orice alte sinonime), pe mine mă enervează la culme! Și nu mai citesc mai departe. Oricum respectivul/respectiva și-a atins obiectivul: Sfântul Click, care îi aduce trafic, vizibilitate și, nu în ultimul rând (era cât pe ce să zic “last, but not the least”), firfirici în cont. De obicei titlurile pompoase cu “cel mai / cea mai” sunt puse de site-urile care “împrumută” poze și traduc după ureche diverse rețete luate de te miri unde. Au un dublu scop: 1 – cât mai multe clickuri; 2 – o poziție cât mai bună în căutările pe Google (întrucât mulți internauți nu caută “ciorbă de burtă” ci “cea mai bună ciorbă de burtă“).

Screen Shot 2017-07-25 at 10.40.09 AM

Și să nu-mi spuneți că doctorul Andrei Laslău, ori gjurnaliștii de la “Adevărul” fac o ciorbă de burtă mai bună decât cea a Laurei Laurențiu.

Am sau n-am dreptate? Răspunsurile argumentate sunt binevenite!

5 thoughts on “Despre SEO și efectele perverse ale acestuia

  1. Pingback: Despre SEO și efectele perverse ale acestuia – Bacau Expres

  2. Hi Lucian,

    I saw you tweeting about seo and I thought I’d check out your website. I really like it. Looks like Lucian has come a long way!

    You should consider installing an SEO plugin like Yoast or something, theres loads of good free ones.

    Keep making great stuff!

Leave a Reply

Your email address will not be published.